Jump to content

Update Amsterdam CS


signalsoftRC

Recommended Posts

Er is vandaag een update uitgebracht. Dit is een tussenversie die van de laatste softwarestand is. Het is nog geen definitieve versie. Hobbyman heeft een paar zaken nog die hij had aangegeven. Hij heeft al wel gezegd, dat met die tussenversie het wel beter loopt. Daarom even.

Omdat ik een paar daagjes onderweg ben voor de spoorwegjes, wilde ik dit voor Hobbyman niet stoppen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Hobbyman

    27

  • signalsoftRC

    14

  • martin1325

    6

  • TjoeTjoe

    6

Ja, er zijn belangrijke verbeteringen aangebracht maar het is nog niet volmaakt.

Treinen vanaf het Bovendok worden nu correct aangekondigd.

Dat geldt deels ook voor Dijksgracht.

Treinen die daar staan opgesteld worden netjes aangekondigd.

Een 7 tal treinen komt spontaan naar spoor 76/77. Op het juiste tijdstip daar even kijken en veilig stellen naar CS.

Die 7 treinen worden in de volgende week/weken ook opgesteld op Dijksgracht en worden dan ook netjes aangekondigd.

Op het W-eiland kunnen losse loks nu koppelen met hun wagons.

De losse loks hebben wel de neiging om hun rijopdrachten niet te volgen en een eigen route te kiezen en lopen dan meestal vast op een vertrekspoor.

Geef de loks dan een rangeeropdracht om kop te maken op spoor 3a.

Daarna terugkeren naar het spoor zoals aangegeven in de originele rangeeropdrachten en waarachtig, de lok koppelt met zijn wagons.

Ik heb geen fouten kunnen ontdekken bij het functioneren van de middenvoetbrugseinen. Bij het herroepen van het sein blijft het meestal rood, maar dat is conform de werkelijkheid. Een normale rijweg over het sein instellen en herroepen lost dat op.

Incidenteel wil een trein op Halfweg of Muiderpoort geen rijweg instellen, maar dat is zonder veel problemen handmatig te verhelpen.

In sommige TNV vensters van de buurman blijft het treinnummer hangen. Maar dat is een probleem voor je buurman, niet teveel naar kijken dus.

Ook in de dienstregeling zal nog het een en ander worden verbeterd, hoewel ik daar door gebrek aan originele gegevens soms mijn fantasie zal moeten gebruiken om de materieelomloop sluitend te krijgen. Diegene die een spoorboekje van 1989/1990 bezit zal ongetwijfeld de fouten kunnen vinden.

Veel plezier met het treindienst-lei(ij)den

Leo

Link to comment
Share on other sites

Ik kan de sims niet meer opslaan, krijg dan een foutmelding. Gebeurt ook al als je een nieuwe sim aanmaakt en die direct wilt opslaan.

Link to comment
Share on other sites

Helaas heb ik die nieuwe bug ook al moeten constateren.

Groetjes,

Leo

Link to comment
Share on other sites

Dus wat is de verbetering? Dat je nu wel kan koppelen op Westelijk Eiland? En dat Bovendok/Dijksgracht wel gewoon bellen?

Alleen hebben we daar voor terug dat er onherroepbare rijwegen van SGRA496 worden gesteld, terwijl jij een weg naar SGRA498 hebt gesteld. En er is niet meer op te slaan/ te laden.

Nou ja, het is in ieder geval nuttig voor de testafdeling.

Link to comment
Share on other sites

Ja, helaas dat tussenstapje moest even, zodat Hobbyman even verder kan met testen. Hij vond m al beter. Ik heb het nog niet getest. Ben deze week helaas even veel onderweg.

Link to comment
Share on other sites

Hij is ook op zich wel beter, zeker omdat je nu kan koppelen op Westelijk Eiland. Na een tijdje houdt de communicatie met Westelijk Eiland, Bovendok en Dijksgracht alsnog op. En als je goederentreinen naar Zd/Awhv krijgt, stuur ze over SC, dan komt alles goed met de rijweg. Als je treinen naar Wgm krijgt, let dan even op de volgende stoptrein in die richting, die wordt ook naar Wgm geleid. Echter is de machinist wel slim genoeg om te blijven staan, wachtend op een nieuwe rijweg. Ook opletten of vanuit Utrecht de treinen wel doorgeseind worden vanaf sein 422. Ik rende pas gillend weg toen 2329 verkeerd ontkoppelde, terwijl alle andere treinen ook nog om aandacht vroegen. Ik had het denk ik nog wel kunnen oplossen, maar mijn geduld was op. Jammer dat de save functie vernietigd is. Maar als conclusie kan ik stellen dat enige verbetering waarneembaar is.

Link to comment
Share on other sites

Ja, alles bij elkaar blijft er nog heel veel te verbeteren.

Ook op Halfweg lopen de treinen voor de rooie en stellen geen rijweg in naar Hlm.

Dat is echter eenvoudig op te lossen door het sein in de automaat te zetten.

Met 2309 loopt de zaak op W-eiland ook helemaal vast.

De losse lok staat op spoor 25a, maar hij vraagt om een rijweg vanaf 25b.

De mcn is kennelijk zijn plaatselijke bekendheid kwijtgeraakt en is niet meer in beweging te krijgen.

Groetjes,

Leo

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Klopt het dat de treinen, getrokken mat, op WE niet willen stoppen op spoor 23A/25B/26A maar gelijk door rijden naar 25A en daar dan kopmaken en dan pas beginnen met ontkoppelen alleen dan wel tussen rijtuig 6 en 7 waardoor er 1 rijtuig los komt te staan op spoor 25B waardoor het op het WE een klein zooitje wordt om de lok om te rijden. Lok zit dan nog vast aan 5 rijtuigen. Met een beetje inzicht kom je er wel uit, eerst weer koppelen en dan geduwd naar 23/24/25/26 (door naar sp 3A) en dan de lok omrijden en geduwd terug naar het WE.

Als je een spel opstart staat het getrokken mat wel keurig op 23A/25B/26A en kan je wel gewoon de lok om rijden als dat nog nodig is.

Zijn er nog meer dingen die nog getest moeten worden ??? Ik probeer het graag uit.

Groetjes,

Martin

Link to comment
Share on other sites

Leo is er veel bezig mee.... ik wacht nog op specifieke meldingen voordat ik ga zoeken naar bugs.

(er bezig met Fulda)

Link to comment
Share on other sites

.....Ik rende pas gillend weg toen 2329 verkeerd ontkoppelde, ...

Klopt het dat de treinen, getrokken mat, op WE niet willen stoppen op spoor 23A/25B/26A maar gelijk door rijden naar 25A en daar dan kopmaken en dan pas beginnen met ontkoppelen alleen dan wel tussen rijtuig 6 en 7 waardoor er 1 rijtuig los komt te staan op spoor 25B waardoor het op het WE een klein zooitje wordt om de lok om te rijden. Lok zit dan nog vast aan 5 rijtuigen. .......

Dat is precies wat ik bedoelde.

Link to comment
Share on other sites

En de chaos wordt bij mij ook steeds groter.

Er blijven steeds meer treinen staan in Muiderpoort. Ze stellen daar geen rijwegen meer in.

Na de start van de simulatie weigert Dijksgracht steevast de tweede trein toe te laten.

Ik begin weer te begrijpen waarom ik zo'n 2 1/2 jaar geleden alle papieren van Amsterdam terzijde heb gelegd en dus ook in de dienstregeling nog een aantal half afgemaakte zaken tegenkom.

Ik vrees dat ik weer dat punt nader en tot dezelfde conclusie kom: Post T Amsterdam is na de update van 2 1/2 jaar geleden NIET meer speelbaar. :(

Leo

Link to comment
Share on other sites

Ideetje. Doe eens een werkplek reset via de instellingen. Alle drie knoppen.

Dat zou dat seinen niet in de automaat foutje kunnen oplossen...

Link to comment
Share on other sites

En de chaos wordt bij mij ook steeds groter.

Er blijven steeds meer treinen staan in Muiderpoort. Ze stellen daar geen rijwegen meer in.

Na de start van de simulatie weigert Dijksgracht steevast de tweede trein toe te laten.

Ik begin weer te begrijpen waarom ik zo'n 2 1/2 jaar geleden alle papieren van Amsterdam terzijde heb gelegd en dus ook in de dienstregeling nog een aantal half afgemaakte zaken tegenkom.

Ik vrees dat ik weer dat punt nader en tot dezelfde conclusie kom: Post T Amsterdam is na de update van 2 1/2 jaar geleden NIET meer speelbaar. :(

Leo

Hoe komt het dan dat ik er vier uur minstens door de spits kom zonder problemen?

Link to comment
Share on other sites

Goede vraag.

Waarschijnlijk wordt dat veroorzaakt doordat wij, eenvoudige spelers, alles uit onze duim zuigen.

Of omdat we alle drie nog onder Windows XP werken.

Of omdat we in Nederland last hebben van aardstralen.

Wie het weet mag het zeggen.

Maar als je jezelf wilt overtuigen, dan nodig ik je graag uit om op een afgesproken dag en tijd eens een paar uur mee te kijken op mijn scherm.

Je hebt nu via de mail 11 gedetailleerde waarnemingen, ondersteund met screenshots, ontvangen.

Dat moet toch genoeg zijn om de zaak duidelijk te maken.

Leo

Link to comment
Share on other sites

Misschien wel een idee. Allemaal even de computerspecs opschrijven hier ter vergelijking.

De mijne:

Windows 7 Home Premium 64 bit, Service Pack 1.

Windows prestatie index: 5,9

Processor: Intel Core i5-2500K CPU @ 3.30GHz 3.60 GHz

RAM: 8,00 GB

1 beeldscherm

Link to comment
Share on other sites

Dat wijkt wel erg ver van het onderwerp af.

Heb inmiddels alle componenten in huis en ga volgende week een nieuwe computer samenstellen.

State of the art, maar wel met Windows 7.

Zo en nu aub terug naar het onderwerp uit de titel.

Leo

Link to comment
Share on other sites

Die situaties zijn aangekomen, bekeken, getest, maar door de summiere beschrijving maar ten dele bruikbaar helaas.

Het gaat helemaal niet om het niet geloven van jullie, het gaat erom of ik de bug kan reproduceren. En dat met die goederentrein krijg ik hier niet voor elkaar te reproduceren.

Zulke bugs vinden is ontzettend gecompliceerd en er zijn heel veel invloeden die jullie anders kunnen doen dan ik. DAT moet uitgevonden worden.

Ik zat laatst 4 uur te proberen om dat met die goederen trein aan de westkant te reproduceren, en elke keer, 10 keer of zo, ging het prima...

Waar moet ik beginnen?

Een bug moet je zelf ook kunnen reproduceren. En daarvoor moet je soms 100% elke stap hetzelfde doen voordat de bug optreedt.

En dat is net zo gecompliceerd als de bug oplossen...

Denk maar eens aan het westelijk eiland... Om een fout te vinden, zou ik dan een of twee uur rond moeten rangeren, en dan gaat het elke keer goed. En dat moet ik dan 30 keer herhalen om dezelfde fout proberen op te zetten?

Kortom het probleem is: wat doen jullie anders?

Link to comment
Share on other sites

Ik heb dezelfde problemen die hierboven worden aangegeven. Daarnaast gebeurt het regelmatig dat treinen vanuit muiderpoort geen rijweg instellen of juist een verkeerde rijweg instellen. En vanuit Schiphol/Haarlem gebeurt dat ook dus daar loopt t regelmatig ook vast. En een rijweg daar herroepen schijnt ook niet altijd te willen werken.

Overigens ik draai W7 64-bit op mijn computer.....

Amsterdam is op deze manier een beetje onbespeelbaar geworden, wat ik op zich ontzettend jammer vindt omdat het een mooie sim is (als ie werkt!).

En dus zijn er vele mensen "die het anders doen"......?!

Een reset heeft bij mij geen verbetering opgeleverd en zelfs opnieuw installeren niet.....

Link to comment
Share on other sites

Gisteravond ook maar even de stoute schoenen aangetrokken en een en ander bekeken.

Maar niet voordat alle instellingen terug gezet waren. Sim gestart om 7.50 op di 6 juni

Poeh, was wel weer even wennen na bijna 2 jaar niet op Amsterdam gezeten te hebben. Is best druk daar :)

Het duurde dan ook niet al te lang voordat er genoeg treinen waren welke van Asd wilde vertrekken, maar geen rijweg van me hadden gekregen.

En de inrijders gingen door gebrek aan ervaring van deze trdl ook met vertraging naar binnen. Dus werd al snel chaos.

Regelmatig het generieke bedieningspaneel bekeken. Ging het aanvankelijk nog goed, het duurde echt maar 30 minuten voordat Singelgracht maar vooral Muiderpoort helemaal vastliep.

Communicatie met Westelijk Eiland leek het wel te doen. Dijksgracht belde maar 1 keer, maar geloof me, de puinhoop was op het moment dat er voor de tweede keer gebeld moest worden al dermate groot dat ik blij was dat er niet gebeld werd door Opz Dgr :)

Ik denk niet dat ik wezenlijk anders speel dan anderen, behalve dan dat ik de drgl van Asd dermate vergeten was, dat ik telkens moest nagaan wat ook al weer waarheen moest.
Die puinhoop van vertragingen was louter an mezelf te wijten.

Maar waarom het dan bij de Chef wel loopt, en bij ons niet is mezelf dan ook een raadsel.

Ik zou niet graag in de schoenen van Richard willen staan. Niks ergers dan dat gebruikers melden dat het helemaal in het honderd loopt, en bij hemzelf totaal of nagenoeg niet

Ga er dan ook vanuit dat Richard ook met een geinstalleerde versie speelt, en niet vanuit de ontwikkel-omgeving.

Een vergelijk van systeem specs is helemaal geen gekke opmerking. Recent werd er nog een bug gevonden en opgelost mbt seinautomaten die alleen optrad bij snelle PC's.

Misschien dat eenzelfde/dezelfde bug de basis is van de seinautomaten in het generieke deel? (@Richard ref Heidelberg : " Die Nachbildung der Relaisschaltung war "zu schnell" als in der realitaet.")

Voor wat betreft het instellen van rijwegen in het generieke gebied. In de Koln Hbf werkt het zo goed als perfect. Je moet echt je best doen om het daar vast te laten lopen, maar in die gevallen help je de buurman even en dan loopt weer tijden goed. Waarom het in Amsterdam dan zo mis gaat kan ik natuurlijk niet zien. Grote verschil net Koln is wel dat in Asd heel veel gekeerd wordt, in Keulen nauwelijks en bovendien zijn de inrijsporen en uitrijsporen bij Keulen redelijk strikt gescheiden. In Asd kunnen we bij Singelgracht en Muiderpoort een op verkeerd spoor weggestuurd soms alsnog de goede kant op duwen. Een 1-op-1 vergelijking van het generieke deel van Koln en Amsterdam is dus niet helemaal mogelijk, hoewel de code volgens Richard hiervoor hetzelfde is.

Toch ligt in mijn herinnering dat Charlie naar aanleiding van een bug melding over het generieke deel voor Koln een stukje code heeft "uitgezet" , alleen als het om een Duits SpDrS60 simulatie, en sinds die fix liep het generieke deel van Koln perfect. Misschien de moeite voor Richard/Charlie om dat bewuste stukje code eens te bekijken op of het ook uit kan voor Amsterdam, en dan zien wat er gebeurd?

Voor de rest blijf ik er vertrouwen in houden dat er aan gewerkt blijft worden. Prio is denk ik boven water zien te krijgen waarom het in Canada wel loopt,en aan deze kant van de oceaan niet.

Dat is de eerste grote oorzaak die gevonden moet worden vrees ik. Als PC specs daarbij een grondslag zou kunnen hebben: Win7 64bit op een i7

Erwin

Link to comment
Share on other sites

Hier een typisch verslag van een uurtje simmen op Amsterdam.

Start de sim om 09,13 uur op een maandag in juni 1989.

09.19 uur. Trein 5437 laat *nummer achter op het spoor naar Hlm en loopt voor de rooie voor halfweg. Handmatig ingrijpen is noodzakelijk.

09.22 uur. Trein 2737 stuurt SGRA496 en 498 aan. Handmatig ingrijpen is noodzakelijk om te voorkomen dat volgende treinen uit Zd en Asd vast komen te staan.

09.23 uur. Trein 70367 plaatst ten onrechte een Telerail oproep terwijl hij op Dijksgracht staat.

09.24 uur. Trein 49505 stuurt SGRA5106 en 5108 aan en komt vast te staan achter zijn eigen fout ingestelde rijweg.

Dan gaat het bijna 20 minuten zonder problemen.

09.43 uur. Trein 2309 op spoor 53 krijgt geen vertrektijd opgelegd en plaatst dus ten onrechte een telerail oproep.

09.49 uur. Trein 70216 wordt door Dijksgracht geweigerd terwijl daar geen reden voor is. Alle sporen zijn vrij.

09.53 uur. idem

09.57 uur. idem

09.57 uur. Lok 91236 gaat om een of andere reden niet rijden maar blijft op Dijksgracht staan.

Met 2 LM treinen die niet nar Dijksgracht kunnen en een LLM die niet van Dijksgracht afkomt, wordt het de hoogste tijd voor CTRL ALT DELETE.

PS: zoals Peet ook al meldde verandert een reset (met alle 3 de knoppen) niets aan deze gang van zaken.

Groetjes,

Leo

Link to comment
Share on other sites

Ik heb het idee dat het probleem met de rangeerterreinen voor een deel zit in het feit of de rangeeropdrachten in de dienstregeling zitten verwerkt of niet.

Probleem Dijksgracht is makkelijk reproduceerbaar: vinkje uitgezet dat treinen bij start van de sim moeten worden opgesteld of ergens anders onderweg zijn. Bij start om 7:35 op 26 juli 1989 is Amsterdam dus helemaal leeg.Trein 70025 staat aangekondigd als aankomende trein in het treinenoverzicht. Trein meldt zich paar minuten later dan ook op spoor 76, zonder dat ik daar een aanvraag van een opzichter voor heb gekregen.

Ondertussen heb ik 4916 de opdracht gegeven om van machinist te wisselen en van treinnummer (in 304916). Die geef ik een rijopdracht naar spoor 22. Vervolgens vraag ik toestemming, maar die krijg ik niet. Vreemd, want er is geen trein te bekennen daar.

Trein 14516 heb ik laten omnummeren met een drgl Asd-Dgr als LM met nummertje 314516 en voor Dijksgracht een rangeeropdracht gegeven naar spoor 76 en vervolgens Dgr 96a. Die krijgt ook geen toestemming van de opzichter. Direct daarna vragen of trein 90025 mag komen en die krijgt direct toestemming. Treinen die regulier naar het Westelijk Eiland moeten krijgen vaak ook gewoon hun toestemming. Maar zodra je zelf aan de slag gaat, gaat het blijkbaar mis.

Testcase 2: vinkje voor opgestelde treinen weer aangezet. Zelfde datum, maar dan om 8:30 uur. Er moeten twee treinen van de dijksgracht af: trein 70003 wordt aangekondigd via het treinenoverzicht met vertrek 8:49, 70082 staat al opgesteld op de Dijksgracht en vertrekt 8:35.Trein 70082 meldt zich op vertrektijd eerst zelf bij mij dat hij gereed is, vervolgens ook via de opzichter Dijksgracht bij mij en die geef ik dan ook toestemming om naar spoor 77 te rijden. Trein 70082 meldt zich echter niet en staat op de geplande vertrektijd opeens op spoor 76. Dat probleem is dus opgelost als in de dienstregeling alle rangeerbewegingen op Dijksgracht zijn ingevuld en er geen treinen meer op Dijksgracht "verschijnen"

Ik speelde overigens met de dienstregeling die in de sim ingebakken zit.

Link to comment
Share on other sites

Dat is juist.

Dat is dus het resultaat van het feit dat ik 2 1/2 jaar hiervoor alle papieren voor Amsterdam terzijde heb gelegd omdat er zoveel bugs waren dat de simulatie niet meer speelbaar was.

Ben nu hard aan het werk om de ontbrekende treintjes in te vullen.

Klein probleempje: rangeeropdracht 17 zorgt voor het omlopen van de lok in Dijksgracht maar dat geldt niet voor de treinen die met een rangeerlok worden teruggesleept naar Dijksgracht.

Inmiddels heb ik daar een andere oplossing voor getest:

De trein rijdt door en verdwijnt naar het Oostelijk deel van de Dijksgracht.

Daar wordt buiten ons zicht en zonder dat wij er iets voor hoeven doen de rangeerlok en de treinlok van plaats verwisseld.

Om dan de nieuwe trein, met rangeerlok voor, weer te laten verschijnen op het W-deel van de Dijksgracht.

De trein wacht daar tot zijn vertrektijd en wordt dan wel gemeld door de opzichter.

Je ziet die nieuwe trein dan ook weer opgesteld staan op Dijksgracht als je op een later tijdstip daar naar kijkt.

Zodra ik die 7 treintjes klaar heb, komt er een update van het dienstregelingsbestand.

Groetjes,

Leo

Link to comment
Share on other sites

Ook op het W-eiland maar eens wat verdere experimenten uitgevoerd.

De software gaat daar kennelijk anders met de treinen om als elders in de simulatie.

De 2300 op spoor 25 rijdt via 25b door naar 25a.

Een rijopdracht (rangeeropdracht 16) naar spoor 25b betekent dus kennelijk niet automatisch dat de trein daar stopt.

Daar is dan waarschijnlijk een aparte opdracht voor nodig.

Tussenvoegen van een rangeeropdracht 8 (stop .. meter voor het sein) zou dus het gewenste resultaat moeten opleveren.

En tot ieders verrassing blijkt deze aanname juist te zijn.

De trein stopt netjes op spoor 25b, de lok ontkoppelt en vervolgt zijn weg naar 25a, daarna door naar 26a en door naar 25.

Alleen dat laatste gebeurt niet. De opdracht om naar spoor 25 te rijden wordt niet uitgevoerd.

In plaats daarvan rijdt de lok naar spoor 26.

Kopmaken op spoor 3a en terugzetten naar spoor 25 blijft dus noodzakelijk.

Alle treinen opsporen die daar ontkoppelen en voorzien van de juiste rangeeropdrachten betekent weer een weekje extra werk.

Groetjes,

Leo

Link to comment
Share on other sites

Misschien al bekend dat het stroomlijjn mat op het WE ook niet echt wil stoppen op de plek waar ze moeten stoppen. De 404082 (tussen 00:15 en 00:30) moet van de 2b naar de 22 maar gaat ook gewoon door naar de 25a, dus het probleem blijft niet beperkt tot het getrokken mat.

Het gaat dus om de sporen 22/23a/25b/26a.

Groetjes,

Martin

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.