Jump to content
Servé

Diverse kleine dingetjes

Recommended Posts

Servé

Goede avond,

De afgelopen paar dagen heb ik weer een aantal potjes Hengelo (in multiplayer) gespeeld. We spelen dit altijd met ongeveer 90% onregelmatigheden en defecten. Even een paar dingen die we tegenkwamen:

- TNV-scherm zag er tijdens 1 potje erg raar uit. Dit was alleen bij de host, niet bij de clients. (zie bijlage).

- Op een gegeven moment had trein 7953 een incident op een overweg bij Borne. Er was verder niks onderweg op dat baanvak (of was al voorbij die overweg). Vervolgens wil ik de 1755 linkerspoor vanuit Alm naar Hgl sturen. Netjes geef ik hem een aanwijzing AKI/AHOB/AOB mee voor alle overwegen die in storing liggen, maar toch veroorzaakt hij een incident op dezelfde overweg. Waarom krijgt hij dit, terwijl hij een aanwijzing heeft? Het gevolg is dat het gehele baanvak Alm - Hgl er al 5 uur uit ligt...

- Door die stremming moesten de internationale treinen (234x) keren te Alm en Hgl. Dit ging echter verre van perfect. Trein kwam binnen op spoor 202a/b, lok ontkoppelde netjes en omlopen ging goed. Vervolgens moest de lok weer koppelen met de rijtuigen. Hier ging het fout. De staart van de rijtuigen stond in de wisselstraat tussen 202a en 202b. De lok reed er met ROZ naartoe maar weigerde te koppelen. Status bleef (gestopt ->). Het vinkje "machinist kan rangeeropdrachten op wissels uitvoeren" stond aan. Waarom gaat dit fout?

(Bij het volgende potje heb ik opdracht gegeven 100 meter voor sein 112 te stoppen. De trein staat dan midden op spoor 202a/b en het koppelen gaat perfect, aangezien de staart van de trein nu op 202a staat.)

- In Hgl ging het niet veel beter. Doordat de 7953 en 1755 allebei met de neus naar Hgl stonden, kon de trein alleen via het spoor naar Delden omlopen. Volgens de tekeningen hangt daar ook netjes een draadje tot voorbij het inrijsein. Wanneer de lok echter die kant op gestuurd werd, belde meneer vrij pissig op dat hij onder de bovenleiding uit was gereden. Ten eerste staat daar een mooi ruitvormig blauw bord waar de machinist niet voorbij mag rijden, dus het is zijn eigen schuld. Ten tweede stond de lok nog aan de Hgl-zijde van het inrijsein, waar nog een draad hoort te hangen. Is dit een bug?

- Nadat de lok zogenaamd onder de draad was uit gelopen, werd bij tractie een 600 besteld om deze af te slepen. Ook deze stopt vlak voor de andere lok en weigert te koppelen. Kortom: baanvak naar Delden ook afgeschreven.

Ik weet niet of anderen dit herkennen?

IMAGE 2017-06-09 21:47:56.jpg

Hobbyman

Helaas kan ik hier geen antwoorden bij verzinnen.

PS, een opmerking:

"Het vinkje "machinist kan rangeeropdrachten op wissels uitvoeren" stond aan."

Soms wil het wel eens helpen om het vinkje te verwijderen en na het opnieuw starten van de sim het vinkje weer aanbrengen.

NB: Ook het vinkje bij "Machinisten kunnen keeropdrachten negeren als ze moeten koppelen" moet geplaatst zijn.

Groetjes,

Leo

Servé

Hallo Leo,

Voordat we een simulatie starten, zetten we altijd even die vinkjes uit en aan. Zo weten we zeker dat het daar niet aan kan liggen.

Toch bedankt voor het meedenken ^_^

phochstenbach

Ondertussen zijn we weer een paar potjes verder en hebben we weer een aantal nieuwe dingen meegemaakt.

Als eerste werkt het terugzetten met 10km/h niet (heeft dit ooit gewerkt?). De trein weigert kop te maken. We hadden het nodig omdat drie treinen naar 401a wilde in ongeveer een uur tijd, maar blijkbaar bleven ze daar vrolijk achter elkaar staan waardoor de 3e er niet bij paste.

Andere problemen zitten bij de rangeeropdrachten. Trein 55441 was vanaf Hgl naar Aml gegaan, maar vergat bij het rangeren z'n rangeeropdrachten. Dat doen treinen op Es ook geregeld en blijft zeer vervelend. Onze theorie is dat het bij deze specifieke trein gebeurde omdat het sein al uit de stand stop stond voordat de rangeermachinist belde. Het vreemde is alleen dat hij in de lijst zegt 0 opdrachten hebben, maar ik had hem nog geselecteerd en daar stond de opdracht nog vrolijk bij.

Treinen willen rangeeropdrachten ook nog wel eens negeren als er een normale machinist op zit. Ik had een IC i.v.m. een storing laten kopmaken op 402a, stoppen net achter het sein op Hgl - Es en daar vervolgens weer kopmaken, maar de laatste twee opdrachten werden niet uitgevoerd.

Als laatste kon ik van trein 7953 1 rangeeropdracht niet verwijderen. Dat had ik nog niet eerder meegemaakt. Hoe werkt dat? Waarom mocht ik die opdracht niet verwijderen? Ik wilde hem verwijderen, omdat anders de opdracht erna niet uitgevoerd zou worden, wat ook gebeurde.

Is er nog enige hoop dat er ooit nog iets aan deze sims wordt gedaan? Ik heb een hoop beloftes gelezen op dit forum, maar geen resultaten gezien.

Pijke

2017-07-30 16_44_56-Post T Hengelo.png

2017-07-30 20_04_22-Clipboard.png

Hobbyman

Inderdaad de opdracht terugzetten met 10 km p/uur heeft deze simulatie nog niet bereikt.

Je kunt het wel allemaal handmatig doen: dus eerst kopmaken en dan het juiste sein veilig zetten (en dus niet met tegengesteld veilig !).

Na de laatste update verdwijnen de rangeeropdrachten van een trein na het beeindigen van een telerailoproep.

Zie elders in het forum, het onderwerp:

https://www.signalsoft.info/forum/topic/1998-rangeeropdrachten-worden-verwijderd-op-zeer-ongebruikelijke-wijze

En dat onderwerp staat er ook alweer bijna 4 jaar !

Inderdaad zeer vervelend. De enige remedie: geen enkele trein meer oproepen, tenzij je eerst een set nieuwe rangeeropdrachten klaar hebt staan !

Een rangeeropdracht niet kunnen verwijderen is mij onlangs ook voor de eerste keer overkomen in Post T Amsterdam.

De rangeeropdracht wijzigen en daarna op het rode kruis drukken loste het probleem op.

Dat is dus ook weer een niet goed doordachte wijziging van iets wat tot voor de laatste update wel correct werkte.

De laatste update moet derhalve als een mislukking worden geclassificeerd.

En nee, er is geen enkele hoop op enige verbetering.

Met Amsterdam "wachten" we nu al bijna 7 jaar.

Dat gelooft toch geen weldenkend mens.

Alles wordt kennelijk opgeofferd aan een utopie: een perfect werkend simulatie platform.

En zoals zo vaak in de informatica: dat komt er dus nooit.

Groetjes,

Leo

phochstenbach

Hey Leo,

Dank je wel voor je reactie. Jij bent ondertussen ongeveer de enige die nog actief is op het forum. Ik heb de mensen van Signalsoft al erg lang niet meer op het Nederlandse forum gezien.

Ik had tijdens het spelen geen tijd om de niet te verwijderen rangeeropdracht te debuggen, maar ik zal de volgende keer eens proberen hem te wijzigen en daarna te verwijderen.

Voor de rangeeropdrachten is dus niet echt een oplossing, want soms moet je machinisten gewoon bellen, bijvoorbeeld als ze besluiten een zwangere vrouw aan boord te hebben en dat verzuimen te melden (laatste potje 2x gebeurt).

Hobbyman
Op ‎31‎-‎7‎-‎2017 om 00:12, Hobbyman zei:

Een rangeeropdracht niet kunnen verwijderen is mij onlangs ook voor de eerste keer overkomen in Post T Amsterdam.

De rangeeropdracht wijzigen en daarna op het rode kruis drukken loste het probleem op.

Nog een andere methode:

Verplaats de rangeeropdracht naar boven of beneden.

Daarna kun je de rangeeropdracht normaal verwijderen.

Groetjes,

Leo

broodje
On 31-7-2017 at 9:49 AM, phochstenbach said:

Hey Leo,

Dank je wel voor je reactie. Jij bent ondertussen ongeveer de enige die nog actief is op het forum. Ik heb de mensen van Signalsoft al erg lang niet meer op het Nederlandse forum gezien.

Ik open elke week een keertje deze site in de hoop dat ik iets lees op het nederlandse gedeelte over Hengelo of Amsterdam... maar helaas.

Werken de duitse sims wel beter? Ik heb een keer of 4 de demos geprobeert, maar ik begrijp oprecht helemaal niks van de duitse tableaus (teveel opties om een trein te door te zette) waardoor ik nog steeds niet weet wat de normale methode is. Ook het treinnumer systeem snap ik niet en zoveer ik weet is dat nauwelijks uitgelegd? De manier waarop signalsoft het comunicatie aspect heeft geregeld in de software bevalt me zeer, dus ik probeer nog steeds regelmatig het leuk te vinden maar na een paar uur gaan (bijvoorbeeld de bovenstaande) bugs mij erg ergeren.

JulianG

De laatsten duitse sims werken wel beter, zijn maar door andere ontwikkelaar geproduceerd worden. De support werkt ook beter, omdate deze lui meer tijd hebben. 

Het probleem is maar, dat deze sims heel groot zijn, om b.v. Fulda of Karlsruhe te begrijpen moet je veel tijd investeren. 

Indien jij hulp nodig hebt, schrijv me en PN, ik kan proberen, zaken te verklaren - mijn Nederlands is gewoon niet zo goed... :-)

Ik geloov, de NL-sims zijn heel speciaal en kunnen dus gewoon van Richard bewerkt worden. Hij kijkt weleens hier in, maar het is bekend, dat hij tegenwoordig geen tijd heeft, om ingrijpende veranderingen en foutopsporing te bedrijven. Jammer, maar niet te veranderen.

phochstenbach

@broodje, Ja dat herken ik. Ik heb de Duitse simulaties een enkele keer geprobeerd, maar persoonlijk snap ik ze ook niet en vind ik de NX-posten veel leuker.

@JulianGDank je wel voor de uitleg. Ik wist niet dat de Duitse sims door een andere ontwikkelaar worden gemaakt. Mijn Duits is helaas nog te beperkt om in de Duitse forums mee te kunnen lezen.

Het ontwikkelen van een simulatie is lastig en tijdrovend, dat is helemaal waar. Hetgeen wat ik persoonlijk vervelend vind is dat er een aantal jaar geleden een aantal beloftes zijn gedaan over verbeteringen aan de software die "bijna klaar" waren om naar een update gepushed te worden, maar we sindsdien totale radiostilte hebben. Ik denk dat het al zal helpen als we duidelijkheid krijgen: kunnen we nog iets verwachten of is dit waar we het mee moeten doen? Als het maar duidelijk is.

broodje

Yep, het is vooral het gevoel voorgelogen te zijn wat ergerd. Zeg dan gewoon dat er niks meer komt, maar maak ons niet lekker met een update die bijna af is.

@JulianG welke duitse sim kun je aanraden als je niet bekent bent met de duitse seinhuizen, maar wel ervaren bent met hengelo en amsterdam? 

Hobbyman

Kleinstadt is de Duitse sim om het tableau te leren bedienen.

Ik heb nog meegewerkt aan de eerste versie van de dienstregeling.

De eerste 2 sims heb ik nog wel gekocht, maar de bediening is mij te ingewikkeld.

Vooral de Duitse beveiligings filosofie is zo anders als de Nederlandse dat ik de Duitse sims nooit meer speel.

Zelfs als je de aanduidingen van de groepsknoppen leert kennen, blijft de bediening voor mij te ingewikkeld.

Misschien ligt het ook wel aan mijn leeftijd  :)

Groetjes,

Leo

Hobbyman

Interessante vraag:

Waar kan ik de simulatie Kleinstadt vinden ?

Staat niet op de website van signalsoft.

Staat niet in de web shop.

Maar waar dan wel ?

broodje

Kleinstadt heb ik gespeeld en ook de demo van Braunswich, ik heb echter de indruk dat die laatste nog meer bugs heeft dan Amsterdam (treinen die vanuit sporen komen zodat ze niet verder kunnen, Alarm dat (ik) niet uit krijg en gemiep met het communicatie paneel). Ik was eigenlijk opzoek naar een gebied met een beetje vergelijkbare verhouding goederen/personentreinen en rangeerwerk in Duitsland. Op die manier krijg ik mezelf misschien wel zo ver dat ik de boel ga begrijpen ;). 

JulianG

Braunschweig is ook heel oud en heeft in de laatste jaaren geen Update gezien :) Ik geloov, het is nog even ouder dan de Rheingold simulaties...

Ik ken Amsterdam en Hengelo niet en heb geen idee, hoe de nederlandse sims werken. Een mix van goederen- en persoonen-treinen en rangeren vindt je eigenlijk ook in elke duitse sim. 

De Rheingold-Sims zijn wel ook niet zo nieuw, maar ze werken eigenlijk heel goed. Misschien is een middel-groote sim en goede compromis, b.v. Remagen of Bonn

Indien jullie het even grooter mogen, kan ik Fulda of Karlsruhe aanbevelen, ofschoon Karlsruhe een paar specialiteiten heeft, die misschien een beetje moeilijk te begrijpen zijn. 

Herzogenrath is ook een leuke sim, zelfs vlakbij de duits-nederlandse grens, maar de dienstregeling is een beetje saai, als bijna iedere uur hetzelfde gebeurt. 

phochstenbach
10 hours ago, broodje said:

Yep, het is vooral het gevoel voorgelogen te zijn wat ergerd. Zeg dan gewoon dat er niks meer komt, maar maak ons niet lekker met een update die bijna af is.

Dat is inderdaad de grootste bron van onvrede hier op het Nederlandse forum. Dat verhaal hebben we een paar jaar gehoord en daarna werd het angstvallig stil. Als @signalsoftRC gewoon zou zeggen: "jongens, meer komt er niet", dan kan de rust hier ook weer een beetje terugkeren. Nu hebben ze bij iedereen verwachtingen geschept en die niet waargemaakt.

Hobbyman
9 uren geleden, Helmut zei:

Dat is mooi om te weten.

Maar als ik de website signalsimulation.com bekijk is dat niet zichtbaar.

En dus is het onvindbaar !

signalsoftRC
On 2017-08-05 at 3:30 AM, phochstenbach said:

Dat is inderdaad de grootste bron van onvrede hier op het Nederlandse forum. Dat verhaal hebben we een paar jaar gehoord en daarna werd het angstvallig stil. Als @signalsoftRC gewoon zou zeggen: "jongens, meer komt er niet", dan kan de rust hier ook weer een beetje terugkeren. Nu hebben ze bij iedereen verwachtingen geschept en die niet waargemaakt.

Er is een tester druk geweest met Amsterdam en heeft bigs gemeld.... die we met de laatste versie van de code niet kunnen reproduceren. Nu moet nog een test met Leo's laatste drgl gedaan worden....

Hengelo "hangt" aan nieuwe code met een groot probleem: de nieuwe code doet de overwegen niet meer open. Daar moet ik tijd voor vinden om dat op te lossen. Ook de rijwegberekening is compleet veranderd. 

Braunschweig is speciaal wegens zijn wisselkruizen en Stellwerk Ba. Sinds deze week hebben we een nieuwe bedieningsmogelijkheid, die in Würzburg Hbf in productie gaat. Daarmee kunnen we dan ook Braunschweig Stellwerk Ba aanpakken... daarom geen update...

phochstenbach

Hoi Richard,

Dank voor je reactie. Zoals ik het lees zijn er dus vooruitgangen geboekt tegenover de release-code van Amsterdam waar wij mee spelen, klopt dat? Kun je een indicatie geven of en zo ja wanneer wij wat kunnen verwachten? Duidelijker is het voor mij op het moment niet. Zou erg fijn zijn als daar meer duidelijkheid over zou kunnen komen.

Groetjes,

Pijke

signalsoftRC

Het grootste probleem bij Hengelo om een update te doen is dat de overwegen niet meer goed werken. Dat is een hele klus om na te kijken waar het aan ligt en daar moet ik minstens een dag of 3-4 achter elkaar vrij zijn om het te vinden, te verbeteren en te testen. En tot nu toe heb ik die 3 dagen nog niet gehad. Zit er echter nu wel aan te komen. Het wordt ietsje rustiger nu. 

Amsterdam heb ik laatst doorgeplozen naar de merkwaardige bug rondom de P-Seinen, wat ook een verhindering was om een update uit te brengen. De bug weliswaar niet gevonden, maar met de nieuwe code was het ook geen terugkerend probleem. Zulke storingen haat ik het meest... was fout, fout niet meer te vinden, fout weg... 

Verder hebben we nu een neutrale bedieningsmogelijkheid, wat er kan uitzien als Procesleiding.... baserend op de betere code...  kortom, we zouden Nederland kunnen bouwen. Ook is er een nieuw dienstregeling tool voor de makers. Wie geinteresseerd is: meld je maar. waarschuwing: is niet makkelijk...

Hobbyman

Richard,

Misschien is het beter om deze oproep als een apart onderwerp op het forum te plaatsen.

Hobbyman

Tja, als maar drie andere Nederlanders dit onderwerp volgen, is de kans dat er vrijwilligers worden gevonden natuurlijk ook nagenoeg gelijk aan nul.

Als de oproep serieus bedoeld is, dan zal die oproep zichtbaar moeten worden gemaakt voor alle forumlezers.

Maar of de groep Nederlanders groot genoeg is om vrijwilligers te vinden, wordt dezerzijds wel betwijfeld.

Groetjes,

Leo

Servé

We zijn al druk bezig, Leo ;)